Sunday, September 20, 2015

Jenis-jenis Takbir Raya

Alhamdulillah...Syukur kepada Allah kerana kita dah nak masuk 10 Zulhijjah...apa tu?... Raya Aidiladha la.... Islam ada 2 perayaan...yang kita duk beria sangat tu Aidilfitri... yang kita duk potong kepala lembu tu Aidiladha...

Jadi, saya tak nak cerita pasal perayaan tu secara kesuluruhan...Tapi apa yang nak dikongsikan ialah berkenaan takbir.Sebenarnya saya baru balik dari masjid, dan ustaz tadi ada ceramah pasal takbir, so saya rasa terpanggil untuk sebarkan perkara ni.

Ok... Takbir ada dua jenis, iaitu Takbir Mursal dan Takbir Muqayyad.
Kita pergi one by one ya...

Takbir Mursal : inilah takbir yang kita selalu buat ketika hari raya Aidilfitri dan Aidiladha...bermulanya takbir selepas waktu Maghrib pada malam hari raya tersebut sehinggalah Pak Imam angkat takbir untuk solat raya.

Takbir Muqayyad : takbir ni dikhususkan untuk Aidiladha...bermula takbir ini pada Subuh 9 Zulhijjah hingga hari ketiga Tasyriq ( Raya ke-4 ) selepas waktu Asar.

So itulah sedikit sebanyak yang mampu dikongsikan kali ini. Jika nak kaitkan untuk takwim tahun ni, kita akan mula bertakbir pada hari Rabu ni selepas subuh sampailah Asar Ahad ini.. So jangan peliklah kalau Pak Imam bertakbir sehari sebelum raya. Jangan ada pulak yang kata Tok Imam tak pandai tengok kalender, hang tu yang tak blajor.. (Zapp) haha..

Selamat Hari Raya Aidiladha.
Sebuah Pengorbanan Ke Arah Kebenaran

*Sebarang persoalan atau cadangan boleh dikemukakan di ruang komen


1 comment:

  1. selamat hari raya aidiladha...fokus SPM! :)
    #luaskandakwahmu

    ReplyDelete