Sunday, May 31, 2015

Nisfu Syaaban

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakaatuh Apa khabar sidang pembaca blog sekalian???

Harap-harap anda semua berada dalam keadaan yang sihat

 Jika Rejab, adanya Israk Dan Mikraj . Jika Ramadhan , adanya nuzul quran dan lailatul qadr

 Maka pada bulan Syaaban, Allah kurniakan Nisfu Syaaban. Dalam bahasa melayunya ialah separuh

Syaaban.

 Pada ketika ini, Allah S.W.T mengarahkan malaikat untuk mengangkat buku-buku amalan kita dan digantikan dengan buku amalan yang baharu.Semestinya kita mahu hanya amalan baik sahaja yang tertulis dalam buku amalan kita kan?So, banyakkan amalan-amalan selain amalan wajib.

 Menurut amalan sesetengah orang-orang yang soleh, mereka akan membaca Yassin sebnyak 3 kali pada malam Nisfu Syaaban.Hal ini untuk memastikan amalan terakhir yang tercatat dalam buku amalan kita sebelum ditukar ialah amalan-amalan yang baik. Sememangnya ada yang mengatakan bahawa perbuatan tersebut merupakan bida'ah.Namun, bida'ah tersebut bersifat hasanah, tidak mendatangkan sebarang kemusykilan dan ragu-ragu untuk melakukannya. Hal ini kerana perbuatan tersebut dikira sebagai ibadah yang sunat, kebiasaan dilakukan oleh kita semua. Yang penting niat ibadah kita kepada Allah.

 Dalam bulan Syaaban juga, kita disarankan untuk menjaga tahap kesihatan kita supaya kita dapat beribadah denan baik sewaktu Ramadhan. Bayangkan kalau kita sakit masa puasa Ramadhan.. Kan rugi. So, jaga kesihatan , minum air yang banyak. Amalkan pemakanan yang seimbang. Senang citer, ikut sunnah Rasulullah S.A.W.

 Firman Allah : Sesungguhnya adalah pada kamu, pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik.

4 comments: