Wednesday, December 17, 2014

Bala Oh Bala

Bala.....Bala....kenapa engkau datang wahai bala? Cukuplah setakat ini sahaja...

Orang Melayu menyebutnya sebagai "bala". Dalam Islam ia disebut sebagai "musibah".Sidang pembaca yang saya hormati, bala ini suatu ujian atau balasan? Maka perlulah kita ingat, sama ada ujian atau balasan, kedua-duanya sama sahaja. Kenapa saya cakap macam tu? Sebab, Allah ada berfirman dalam Al-Quran dengan huraiannya , "Apabila kamu ditimpa musibah katalah Innaa Lillaahi Wa Innaa Ilaihi Raaji'uun".

Allah kata apa?
Allah kata seandainya kita ditimpa MUSIBAH, maka ingatlah Allah dengan menyebut zikir di atas.
AllahuRabbi... Itu tujuan sebenar diturunkan musibah. Maka hendaklah kita muhasabah diri apabila ditimpa musibah.Bukan mengeluh dengan menyalahkan sunnatullah.


Oleh itu, tidak kiralah apa jua jenis musibah yang menimpa kita...Redhaaaa...Sangkaaa Baikkk! 

Allah pun dah kata dah dalam satu firman yang mana musibah atau ujian ni boleh datang dengan pelbagai bentuk . Antaranya,

1.Kematian orang tersayang
2.Kegawatan ekonomi
3.Ketandusan hasil tanaman
dll.

Di negara kita, tidaklah seteruk negara lain jika hendak dibandingkan dengan bencana alam. Negara kita tidak mengalami tsunami , gempa bumi dan sebagainya tetapi hanyalah bencana alam yang kecil seperti tanah runtuh dan banjir. Maka dengan sekecil-kecil musibah itu harus kita mengambil iktibar sebelum Allah turunkan yang lebih besar.Na'uzubillah. 

Kata-kata akhir daripada saya, ingatlah huraian ayat Al-Quran ini

"Allah tidak akan membebankan hambaNya dengan bebanan yang tidak mampu dipikul oleh hambaNya"

Maka setiap kali ditimpa musibah. INGATLAH! SAYA BOLEH! SAYA BOLEH! SAYA BOLEH!

2 comments: