Tuesday, December 16, 2014

Apa itu dakwah?

Pembaca-pembaca yang saya hormati sekalian,,,

Dakwah? What is that? Ha... Asalnya daripada perkataan Arab yang bermaksud ajak.. Ajak apa bro? ajak buat benda baik.. So ajak buat benda baik ini tersangat luas.Tidak semestinya kita kene bergelar ustaz/ah baru nak jadi pendakwah sedangkan dakwah itu suatu kewajipan kepada kite.. paham?

KEWAJIPAN UNTUK SEMUA. dalil???

Sesiapa di antara kalian melihat kemungkaran, hendaklah dia mengubahnya dengan tangan (kuasa),jika tidak mampu maka dengan lisan (nasihat), jika tidak mampu maka dengan hati (benci) dan itu adalah selemah-lemah iman

Ni nabi yang bersabda. Baginda kata apa? baginda kata "sesiapa di antara kalian" <<< Maksudnya apa? maksudnya tak kiralah siapa-siapa pun.. doktor ke, jurutera ke, arkitek ke... semua wajib ajak orang yang melakukan kemungkaran ke arah kebaikan.. Itu dakwah.

Tak perlu tunggu sampai boleh jadi penceramah, duduk kat kerusi kuliah, pegang kitab.. takk... apa jua cara pon boleh... ni saya tengah tulis blog ni pon suatu dakwah.

Kalau nak citer pasal dakwah ni memang takkan habis. Dakwah dengan lisan, percakapan dan sebagainya.
Kalau kita pakai pakaian secara menutup aurat, itu dah dikira sebagai dakwah. Apa lagi? Tak pernah mencarut juga merupakan dakwah... Nampak tak? secara tak langsung kita dapat tarik minat orang untuk jadi baik.. itu lah dakwah.. bukan bagi ceramah semata-mata... harap semua faham ya :D

Insya-Allah jika ada kesempatan saya akan menghuraikan dengan lebih lanjut berkenaan hadis di atas

No comments:

Post a Comment